הוראה מתקנת בשפה

למי מתאימה הוראה מתקנת בשפה?  

הוראה מתקנת בשפה מתאימה לכל תלמיד שפותח פער מסוים מול חברי הכיתה. בין היתר הוראה מתקנת/מותאמת בשפה מתאימה לתלמידים אשר מתקשים בזיהוי אותיות, זיהוי סימני הניקוד השונים, מתקשים בחיבור בין אותיות לניקודים, מתקשים בקריאה, קוראים בקצב איטי לעומת שאר הכיתה, מתקשים להגיע קריאה שוטפת ועוד. בין התלמידים הנעזרים בהוראה מותאמת בשפה ישנם גם תלמידים עם לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז ועוד.

מתי יש לפנות להוראה מותאמת בשפה?

מומלץ לפנות לשיעורי הוראה מותאמת בשפה בשלב מוקדם ככל האפשר. זאת כדי למנוע העמקה של הפער הנוצר בין הילד לחבריו לכיתה. כדאי לפנות להוראה מתקנת כשאנו שאנו מזהים אצל הילד אתגרים או קשיים. בין היתר קשיים בזיהוי אותיות, סימני ניקוד, קריאה הברות ועוד – בהתאם לשלב שבו נמצאת הכיתה. פנייה בשלב מוקדם תוביל לסיוע קצר-מועד ותמנע העמקה של תחושות חוסר מסוגלות וכישלון בקרב התלמיד.

פנייה לשיעורים פרטיים בשפה או שיעורים פרטיים בקריאה בשיטת הוראה מותאמת המתנהלת באמצעות משחקים, דמיון וחוויה – יכולה אף למנוע מלכתחילה קשיים בהקניית עקרונות הקריאה. כי כאשר עקרונות הקריאה מוקנים באופן מהנה וחווייתי באמצעות משחקים, סיפורים ועוד אמצעים מעולמם של הילדים, בצורה של חליפה הנתפרת אישית לצרכיו ויכולותיו של כל תלמיד – התלמיד לא ילך לאיבוד בדרך. הוא יפנים ויטמיע את עקרונות הקריאה בקצב הנכון לו ובדרך המתאימה לו, בצורה נעימה, ופעילה.  

איך מתרחשים שיעורים פרטיים בהוראה מותאמת בשפה?

לפני שמתחילים בשיעורי הוראה מתקנת בשפה מתבצע אבחון. באבחון נבדוק את מצבו של התלמיד או התלמידה בשפה ונמפה את הקשיים שלהם. לאחר שמיפינו את המקומות בהם התלמידים מתקשים, אנו מתחילים לעבוד. חשוב להבין שהעובדה שהילד מתקשה בשיטות הלימוד המסורתיות אינה אומרת דבר על יכולותיו!

שיטות הלימוד בבית הספר הן לרוב מיושנות אינן מותאמות לעולם המשתנה. הן מבוססות על מוטיבציה חיצונית דוגמת מדבקות או ציונים. תוכנית הלימודים בבית הספר היא אחידה למרות שלכל תלמיד יש מאפיינים אישיים שונים וצרכים שונים. אין פלא כי בתי הספר מאופיינים בפערים גדולים מאוד בין תלמידים באותה שכבת גיל.

שיעורי ההוראה מתקנת ובמיוחד אלו הנעשים בשילוב עם משחקים ודמיון, מקדשים את החווייה על פני הלמידה הפורמלית. למידה חווייתית המותאמת אישית לכל ילד וילד בהתאם לאופיו, מידת בגרותו, והקשיים הספציפיים שלו, תעזור לילדים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם וליישר קו עם ילדי כיתתם. הוראה מותאמת בקריאה מקנה אסטרטגיות למידה המותאמות לצורך הספציפי של כל תלמיד והיא עושה זאת באמצעות למידה פעילה ואמצעים יצירתיים. כך התלמידים מתרגלים ללמוד מתוך מוטיבציה פנימית ורצון פנימי. אט אט תפיסת העצמי של הילד משתפרת. הביטחון ביכולותיו עולה וכך גם הישגיו.

הוראה מותאמת בשפה באמצעות חוויות ומשחקים

שיטות הוראה מתקנת בשפה בהם התלמידים לוקחים חלק פעיל בשיעור ואינם רק מקשיבים פאסיביים נחשבות למוצלחות יותר. כשכללי הקריאה נלמדים כחלק ממשחק מהנה, ואפילו באופן בלתי מודע, הם נטמעים היטב במוחם של התלמידים. השיעור אינו נחווה כדידקטי או משעמם. ואסטרטגיות הקריאה מופנמות בדרך עקיפה ומהנה מבלי להיתקל בהתנגדות. כאשר הילד מרגיש שהוא חלק מתהליך הלמידה, תחושת ההישג שלו מתגברת.

כמו כן מורה להוראה מתקנת ברמת גן המשתמשת במשחקים יכולה להעריך בכל עת את התקדמותו של התלמיד. וזאת מבלי לערוך מבחנים ולהכניס למשוואה תחושות של כישלון או הצלחה. אלא רק הנאה. משחקים יכולים להגביר את המוטיבציה של התלמיד ולעודד חזרה של החומר הנלמד. כמו גם שיפור הביטחון העצמי עם כל הצלחה קטנה.  

מוזמנים לפנות אליי בכל שאלה

Scroll to Top