לימוד קריאה בדרך חווייתית

שיטות ההוראה התפתחו והשתנו במהלך השנים וכיום אנו מודעים ליתרונות של לימוד קריאה בדרך חווייתית. אף על פי זאת, רובם המכריע של בתי הספר מלמדים בשיטות הלמידה המסורתיות הדוגלות בלמידה ממוקדת מורה. כלומר למידה בה המורה הוא המקור הבלעדי לידע, והוא מעביר אותו לתלמידים שסופגים אותו באופן פאסיבי.

התלמידים צריכים לשנן ולהפנים את הידע הנלמד וזאת לעתים מבלי שמוסבר להם ההיגיון מאחורי הכללים השונים, במיוחד בקריאה.

בתי הספר מטעמי כוח אדם פועלים לפי תוכנית לימודים אחידה ובקצב קבוע. אין כל שיקול של גיוס תחומי עניין או חוזקות אינדיבידואליות של התלמיד לתוך תהליך הלמידה או האטה של קצב הלימוד כך שיתאים לכל תלמיד ותלמיד.

לעומת זאת שיטות ההוראה המודרניות הן יותר ממוקדות תלמיד ורואות בתלמידים כמשתתפים פעילים בתהליך הלמידה. בנוסף הן דוגלות בהתאמה של הלמידה אל רמתו ויכולותיו של כל תלמיד. הלמידה היא למידה מותאמת אישית המאפשרת לתלמידים להתקדם בקצב המתאים להם בהתאם לרמתם ויכולתם.

הוראה מתקדמת נוקטת בלמידה פעילה של התלמיד. תלמיד שלומד באופן פעיל, מפנים בצורה טובה יותר את הידע. הידע הופך לבלתי נשכח והלמידה היא ארוכת טווח. זאת להבדיל מתלמיד שיושב באופן פאסיבי ומקשיב למידע שנשפך אליו.

לימוד קריאה בדרך חווייתית באמצעות סיפורים ומשחקים

אנו יודעים כיום שללמידה מבוססת משחק (Game-Based Learning) יש יתרונות רבים. וכשאנו משלבים תוכן לימודי כמו כללי קריאה בתוך המשחק, הלמידה מתרחשת לעתים באופן לא מודע ומתוך הנאה. למידה באמצעות משחק מקנה לתלמידים מוטיבציה להשתתף ולהתמיד בשיעורים. הרצון לנצח במשחק יכול להיות מניע רב עוצמה עבור התלמידים.

למידה דרך משחק יכולה לפשט מושגים מורכבים ולהפוך אותם לנגישים יותר לתלמידים. התלמידים חוקרים ומתנסים במושגים שונים בהקשר מעשי וכך הבנתם משתכללת. ניתן להתאים את המשחקים באופן ספציפי לכל תלמיד ולתת מענה לצרכי למידה אינדיבידואליים תוך מתן חוויית למידה אישית. 

בל לא נשכח שלשחק זה כיף! וכאשר התלמידים נהנים, יש סיכוי גבוה יותר שהם יהיו בעלי מוטיבציה גבוהה ויפתחו גישה חינוכית לתהליכי למידה.

למידה באמצעות משחק מאפשרת למורה להעריך את ידיעות התלמיד מבלי לערוך מבדק. כך מערכת היחסים בין המורה והתלמיד נותרת נקייה מכל לחץ נפשי, והתעסקות עם מבחנים למיניהם.

תלמידים מתקשים רבים מתמודדים עם חרדה מפני כישלון ומבוכה בכיתה מול שאר התלמידים. לעומת זאת, משחקים יוצרים סביבה לא שיפוטית שבה טעויות הן חלק מהמשחק.

לימוד קריאה באמצעות משחקים כדרך להעצמת תלמידים מתקשים

למידה באמצעות משחק היא גישה מהנה יותר הנותנת מקום משמעותי יותר לילד ולחוויות שלו. המשחק הופך את הלימוד לחוויה המוטמעת בילד, אפילו מבלי שהוא שם לב לכך. עם כל היתרונות של למידה באמצעות משחק לכלל הילדים, התלמידים שזקוקים לכך הכי הרבה הם תלמידים שמתקשים בקריאה בבית הספר.

עבור ילדים אלה, הלימוד במסגרת הכיתתית עלול להרגיש כמו משימה בלתי אפשרית. עד מהרה הילד עלול למצוא עצמו במעגל של תסכול וכישלון. למידה בצורה חווייתית לעומת זאת עשויה לספק להם תמריץ ולהניע אותם להשתתף באופן פעיל בתהליך הלמידה.

נוסף על כך, משחקים מביאים את התלמיד לתחושת הישג והצלחה. סיפוק מיידי זה, מסייע בבניית הערכה עצמית וביטחון עצמי החשובים להשגת הצלחה.

לסיכום, שיטות ההוראה המסורתיות אינן מתאימות לכל התלמידים. תלמידים מתקשים יכולים לפנות ללמידה פרטנית בגישה מודרנית יותר, אינטראקטיבית וממוקדת תלמיד. גישה כזאת רותמת את כוחו של המשחק כדי להפוך את הלימוד למהנה ואפקטיבי יותר. היתרונות של הגישה הדינמית הנותנת עדיפות למעורבות התלמידים בתהליכי הלמידה הם מרחיקי לכת. 

Scroll to Top